Czy grzyby rzeczywiście są bezwartościowe?


Grzyby posiadają tylko walory smakowe i nic poza tym? Żadnych wartości odżywczych, witamin albo chociaż błonnika?

grzybyW dzisiejszym artykule przedstawię, czym jest i czym może być dla nas to „leśne mięso”, jak się przyjęło nazywać grzyby.

Gdy lato chyli się ku końcowi, a pierwsze liście z drzew spadają, w wilgotnym lesie pojawiają się one. Grzyby, bo o nich mowa rosną w mgnieniu oka i cieszą zbieraczy swoim wyglądem, smakiem oraz zapachem. Szkoda, że te najładniejsze są zwykle niejadalne lub trujące. Doskonałe do pierogów jako farsz z kapustą, idealne do sosów czy zup. Zwracamy uwagę tylko na ich smak, a zapominamy jakich źródłem są elementów potrzebnych dla organizmu.

Składają się głównie z wody, od 80 do 90 procent. Jednak po wysuszeniu mamy już właściwie suchą masę z białek. Między innymi dlatego nazywa się je tak jak wspomniałem już wcześniej „leśnym mięsem”. W skład tych białek wchodzą niemal wszystkie aminokwasy, w tym także te egzogenne. Istotne jest to, że organizm nie jest w stanie ich syntetyzować, przez co muszą być dostarczane z zewnątrz wraz z pokarmem. Dzięki temu można śmiało zaliczyć grzyby, jako bardzo wartościowy produkt żywnościowy.

Węglowodanów nie posiadają zbyt dużo, są one jednak lepiej przyswajalne przez organizm niż te pochodzenia roślinnego. Tłuszczów za to mają w sobie dosyć sporo, bo od 2 do 10 procent. Ich strawność jest porównywalna do tych pochodzenia zwierzęcego. Grzyby poza tym posiadają niewiele kalorii.

A, B1, B2, D, PP, C – to witaminy, które posiadają grzyby. Tej ostatniej posiadają niewiele, za to witaminy B1 mają tyle w zapasie, że mogą się równać z drożdżami piekarskimi lub ziarnami zbóż. Podobnie ma się sprawa witaminy PP, której podobne ilości można spotkać w wątrobie czy drożdżach. Są poza tym źródłem żelaza, potasu, fosforu, wapnia i sodu oraz kwasu foliowego. Także można spotkać śladowe ilości cynku i jodu.

Mimo tych dobrodziejstw jakie ze sobą niosą, nie należy grzybów podawać dzieciom poniżej 3 roku życia oraz osobom z problemami z nerkami, wątrobą lub przewodem pokarmowym. Są one ciężkostrawne za sprawą chityny, która jest wielocukrem o podobnej strukturze do błonnika. Kwasy żołądkowe nie rozpuszczają jej, przez to grzyby mogą długo zalegać w naszym żołądku. Jeżeli nie cierpisz na żadne problemy z przewodem pokarmowym to możesz je jeść bez obaw.

Na podstawie składu chemicznego można stwierdzić, że grzyby można śmiało przypisać do pełnowartościowych produktów spożywczych. Zawierają wszystkie podstawowe składniki jak węglowodany, tłuszcze, białka, witaminy oraz minerały. Posiadają również enzymy oraz substancje aromatyczne, którymi tak się zachwycamy w kuchni. Mit o ich bezwartościowości uznaję za obalony.

http://www.aschematyczni.pl/

Napisane w Zdrowie. Tagi: . 1 Comment »

Jedna odpowiedź to “Czy grzyby rzeczywiście są bezwartościowe?”

  1. P Says:

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: