ELV001 – elektryczny samochód made in Poland


Współcześnie Polska nie może pochwalić się globalną marką samochodową, aczkolwiek nie jest to jednoznaczne z zanikiem motoryzacyjnej myśli inżynieryjnej. I tak oto na południu kraju dzięki współpracy Mieleckiej Agencji Rozwoju Regionalnego z kilkoma firmami powstał prototyp elektrycznego auta.

ELV001 to robocza nazwa samochodu, który w 90 % został zaprojektowany przez krajowych konstruktorów. Proces tworzenia trwał jedynie trzy lata, a pierwszy egzemplarz samochodu jest już gotowy do jazdy.

ELV001 to czteroosobowe, miejskie auto mierzące niecałe 4 metry i ważące 1,3 tony. Do napędu samochodu służą dwa silniki elektryczne o mocy 15 kW każdy, które wbrew teorii zapewniają bardzo dobre osiągi. Przyspieszenie do setki to jedynie 5,5 sekundy, co zawstydza nawet samochody sportowe. Gorzej jest z prędkością maksymalną, której granica to 110 km/h. Dzięki nowoczesnym akumulatorom, których ładowanie trwa od 6 do 8 godzin, auto może przejechać nawet 150 km.

Projekt utknął niestety w martwym punkcie, ponieważ jak to zwykle bywa brakuje pieniędzy. Potrzebne są one na wprowadzenie ELV do seryjnej produkcji i sprzedaży. Mówi się o kwocie rzędu kilkudziesięciu milionów euro. Pozostaje tylko trzymać kciuki, żeby ELV001 można było zobaczyć na naszych ulicach.

Dane techniczne:

Napęd: elektryczny, dwusilnikowy, na przednie koła
Moc 1 silnika: 15 kW przy 3400 obr./min
Moc maksymalna: 25 kW
Tryby jazdy: Ekonomiczny, Miejski, Sportowy
Sterowanie: elektroniczna zmiana biegów
Maksymalna prędkość: 110 km/h
Maksymalny zasięg: 150 km
Koszt ładowania: ok. 4 zł/100 km
Typ baterii: Li-polimer
Pojemność baterii: 159 Ah
Czas ładowania: 6-8 h
Koła: 195/55 R16
Nadwozie: 4-osobowe pasażerskie lub 2-osobowe towarowe
Wymiary (dł.x szer.x wys.): 3890 x 1770 x 1550 mm
Pojemność bagażnika: 310 l
Ładowność: 550 kg
Masa: 1300 kg (z bateriami)
Lusterka wsteczne: kamery i monitory LCD
Koszt budowy: 8,37 mln zł
Czas budowy: 20 mies.

Projekt i budowa prototypu samochodu z napędem elektrycznym były realizowane w ramach projektu „Budowa rynku pojazdów elektrycznych, infrastruktury ich ładowania – podstawą bezpieczeństwa energetycznego” dofinansowanego z funduszy UE w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka, Działanie 5.1.

http://www.autocentrum.pl/

http://moto.onet.pl/

Odpowiedzi: 2 to “ELV001 – elektryczny samochód made in Poland”

  1. motorek Says:

    Fajna sprawa z tym autkiem,jak tanio 100km 4zł,a cena jak miała by jego wyglądać?

  2. Krzysztof Baryla Says:

    piekny jak smyk,czy to ktos jeszcze pamieta cabine od samolotu


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: