Techniki relaksacyjne


Autohipnoza

Wspaniała, bezpieczna technika terapeutyczna, dzięki której można wyzwolić wielkie możliwości naszego umysłu. Poświęcając choćby kilkanaście minut dziennie, jesteśmy w stanie przekształcić ograniczenia w nowe, pozytywne zachowania. Wystarczy odrobina chęci i znajomość prostych technik relaksacyjnych. Zapraszam do zapoznania się z nimi.


Aby zrozumieć, na czym polega magia naszego umysłu, należy poznać jego fizyczne uwarunkowania.

Każdej z form jego aktywności odpowiadają konkretne, potwierdzone naukowo stany napięcia elektrycznego mózgu.Klasyfikacja fal mózgu:

Fale Beta
To stan fizycznego ożywienia, w którym znajdujemy się podczas wykonywania większości codziennych zadań.

Fale Alfa
Jest to stan, który wzmaga twórczą aktywność i fizyczne odprężenie, pozwala na modyfikowanie niepożądanych nawyków i zachowań. Stosunkowo łatwy do świadomego osiągnięcia, często wpadamy w niego bezwiednie, oglądając reklamy telewizyjne. Warto o tym wiedzieć, aby nie poddawać się manipulacji mediów. Fale Theta
Przechodzimy przez niego dwukrotnie lub częściej w ciągu doby, budząc się i zasypiając.

Fale Delta
To okres regeneracji i odnowy komórkowej w czasie głębokiego snu.

 

Po okresie krótkiego treningu, praktycznie każdy człowiek może swobodnie osiągać stan Alfa. Na tym poziomie możemy już skutecznie pracować nad poprawą swego samopoczucia i korygować automatyczne zachowania. Istotne jest, aby w miejsce starych, niechcianych kodów, wprowadzać nowe. Proces autohipnozy to w pierwszej kolejności odrzucenie dawnych nawyków, po czym ponowne zaprogramowanie. Należy pamiętać, iż tylko przy zachowaniu tej zasady będzie on skuteczny.

Zarówno medytacja, jak i autohipnoza, wymagają całkowitego fizycznego odprężenia. Gdy ciało jest rozluźnione, przy jednoczesnym uwolnieniu umysłu od codziennych trosk, możemy zacząć stosować afirmacje w formie krótkich, precyzyjnie skonstruowanych zdań, wizualizując jednocześnie pożądany efekt. Zdania te należy powtarzać w pierwszej osobie i czasie teraźniejszym. Precyzja i dokładność jest sprawą niezwykle istotną, albowiem podświadomość nie analizuje ich logicznego sensu, starając się zrealizować zgodnie z podaną treścią. Ważne jest, aby nie stosować kodów negatywnych. Praktycy twierdzą, iż podświadomość odrzuca lub przekształca sformułowania zaczynające się od słowa ”nie”. Błędem będzie kodowanie afirmacji: nie palę tytoniu. Właściwy w tej sytuacji kod to: prowadzę zdrowy, wolny od nikotyny tryb życia. Warto sporządzić listę ze wszelkimi destrukcyjnymi skutkami ograniczenia, nad którego zmianą chcemy pracować, po czym przeciwstawić im pozytywne rezultaty już rozwiązanego problemu. Uświadomienie sobie konsekwencji starych, niechcianych zachowań powoduje, iż znacznie łatwiej możemy wprowadzać nowe, pożądane afirmacje. Jak w praktyce powinien przebiegać seans autohipnozy, postaram się przybliżyć w dziale poświęconym technikom relaksacyjnym.

Zastosowanie technik relaksacyjnych w praktyceIstnieje wiele technik, które pozwalają na osiągnięcie stanu relaksu ciała i umysłu. Pozwolę sobie zasugerować taką, która jest stosunkowo prosta i nie wymaga długotrwałego treningu.
Przyjmij możliwie wygodną, komfortową pozycję. Zadbaj, aby przez najbliższe pół godziny nikt Cię nie niepokoił. Jeśli chcesz, załóż na uszy słuchawki z muzyką relaksacyjną. Skup się na oddychaniu przeponowym. Powoli wdychaj i wydychaj powietrze, wyobrażając sobie jednocześnie, że wraz z nim wpada do ciała strumień świetlistych iskier. Barwy możesz dobierać intuicyjnie. Po kilkunastu głębokich oddechach, skoncentruj uwagę na wszystkich po kolei częściach swego ciała, przekazując im dyspozycję całkowitego odprężenia. Nie spiesz się. Początkowo możesz odczuwać opór, to normalne. Zwykle już po kilku seansach większość ludzi potrafi osiągnąć stan fizycznego rozluźnienia w ciągu kilku minut. Odłóż na bok wszystkie zbędne myśli i problemy. Puść wodze fantazji, nie ma jednego właściwego sposobu na przeprowadzenie relaksacji. Gdy poczujesz, że jesteś już gotowy, zacznij stosować wcześniej ułożone afirmacje. Powtarzaj je z wiarą, wyobrażając sobie przy tym efekt ich realizacji. Jeśli masz problem z nadwagą, zobacz siebie jako osobę szczupłą, tryskającą zdrowiem i energią. Po kilkakrotnym powtórzeniu afirmacji, oddaj się błogiemu relaksowi. Zwykle już po kilku seansach widać oznaki poprawy. Znika stres i napięcie, patrzymy na sprawy z większym optymizmem. Zaczynamy rozwiązywać problemy, z którymi nie mogliśmy poradzić sobie od wielu lat. Częste i regularne powtarzanie relaksacji może wnieść nową jakość do Waszego życia, czego wszystkim gorąco życzę.

Sławomir Kwiatkowski

Jedna odpowiedź to “Techniki relaksacyjne”

  1. ja Says:

    heh dobry artykul odpereza :))


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: